Weblapkészítés

Georgian Wine Society

A „Georgian Wine Society”, azaz a georgianwinesociety.co.uk egy a Central & Eastern European Wines Ltd. angliai cég által termelt és forgalmazott borok bemutatására és azok értékesítésére létrehozott weboldal.

A megbízás célja

A projekt célja elsődlegesen a termelő már meglévő, de hibásan működő weboldalának javítása volt. A megbízás hamar kibővült először egy új webshop motor létrehozására, majd a komplett weboldal és annak design-jának felújítására/cseréjére.

A munka menete

Az eredeti oldalon a gondot az „Add to cart”, azaz a „Kosárba rakom” gomb meghibásodása jelentette. A problémát az akkori szerver hibás „permissions” beállítása okozta, egy létfontosságú könyvtáron. Továbbá a kód php 5.6-ban íródott, és egyes funkciói, a kód egyes töredékei már nem voltak támogatottak sem az időközben megújult szerveren, sem a legnagyobb böngészők által. Ezen kívül a design jelentősen divatja múlt, így habár a hiba végül kompromisszum nélkül elhárítható volt, a tulajdonos végül úgy döntött, ideje modernizálni.

A megrendelő kérésére ennél a munkánknál is WordPress-ben dolgoztunk ismét, Woocommerce plugin segítségével. Ezáltal a plugin minimális módosítása mellett az előző oldal adatbázisa remekül és gyorsan átültethető volt. A design kialakításakor az elsődleges szempontként a letisztultság, a modern megjelenés dominált.

Habár a projekt hónapokig húzódott, ez jobbára a hosszas egyeztetéseknek voltak betudhatók. A Georgian Wine Society értékesítő oldala gond nélkül elkészült. A kész weboldal beüzemelése előtt azonban egy dolog hátra volt, és némi tanulság okán szeretném is megosztani ezt a következő „lábjegyzetben”.


Kontextus

Szükséges volt egy új SSL certificate a domainhez, melyet a megrendelő kérésére egy 123 reg nevű, szintén angliai székhelyű cégtől vásároltuk. Korábban nem találkoztunk ezzel a rendszerrel, és habár külföldi forgalmazóktól rendszeresen vásároltunk már, az 123 reg új volt. A probléma ott kezdődött, hogy hibásan vittük fel a rendszerükbe a lekért CSR-t, ami csak utólag derült ki. Addig viszont mi leadtuk a hibás igénylésünk, majd vártunk. Vártunk 2 napot, vártunk 1 hetet, kettőt. Visszajelzés nem érkezett sem arról, hogy igényünk megérkezett volna hozzájuk, sem arról, hogy egyébként hibás.

Mondanom sem kell, ez az idő egy vállalkozás számára hatalmas kiesés. Mikor gyanús volt már, hogy nem lépünk egyről a kettőre, felkerestük a supportot, hogy mi helyzet, mikorra várható, hogy elkészülnek. Ekkor egy „segítőkész” munkatársuk ránézett, majd rávilágított a hibánkra, továbbá közölte, javításra lehetőség nincs, a vásárlást buktuk, a pénzt pedig majd visszautalják valamikor 15 munkanapon belül.

A hozzánemértés magasiskolája

Addig azonban egy újabb közel $100-os SSL-t kellett vásárolni, ezúttal nagyon ügyelve rá, hogy egy felesleges szóköz se szerepeljen az igénylésben. Ismét vártunk. Vártunk 2 napot, 1 hetet. Ekkor ismét felvettük a kapcsolatot a céggel, miszerint a javított CSR-rel újraigényelt SSL még mindig nincs aktiválva, visszajelzés pedig ismételten nem érkezett részükről. Ekkor már élő chat beszélgetésben próbáltunk dűlőre jutni a kollégával, aki tartotta magát az igazához, miszerint a visszajelzésnek meg kell érkeznie az általunk megadott e-mail címre. Várjunk türelemmel, 24 órán belül megjön. Próbáltuk megérteni, hogy ha eddig ez nem történt meg, akkor holnap ilyenkorra miért lenne másképp, de a kolléga rendíthetetlen volt. Ráhagytuk, és vártunk. Vártunk újabb 24 órát, majd egy újabbat, majd megint.

3 nap után ismét jelentkeztünk, hogy csodák csodájára sem e-mail nem érkezett, se nem működik még mindig a másfél hete berendelt SSL. Szeretnénk tudni, hogy mi a következő lépés. Ekkor ugyan azzal a hibaüzenettel szolgáltak, mint első alkalommal. Azaz hibás a CSR. És ismételten; javításra lehetőség nincs, vásárlás visszavonása, majd újabb $100.

Ekkor már ügyfelünk meglehetősen türelmetlen volt, és nehéz lett volna hibáztatni. Szerencsénkre, miután bárminemű kertelés nélkül ismertettük vele a szituációt, megértette, majd próbálta rendezni a helyzetet a másik céggel is. Az 123 reg azt a megoldást javasolta, hogy az élő chat segítségével próbáljuk meg megcsinálni kollégájuk utasításait követve. Természetesen belementünk, hisz nem sok hiányzott, hogy rajtunk csapódjon az ostor rosszabbik fele.

Egy chat beszélgetéssel és egy telefonhívással később az igénylést ismét beküldtük, immáron a supportos kolléga utasításait gondosan követve. Természetesen semmit nem csináltunk másképpen mint korábban, így kíváncsian vártuk mi fog történni. Ezen a ponton az ügyfelünk elvesztette a türelmét, nem várta meg amíg jeleznek sem nekünk, sem neki, „elébe ment a történetnek”, és azonnali érdeklődött az eredmény után.

A történet vége

Természetesen ismét visszadobták az igénylést. (Mi nem csodálkoztunk rajta, hisz semmi újat nem csináltunk a korábbi igénylésekhez képest, az lett volna a csoda, ha ezúttal minden rendben lett volna). Most azonban nem a CSR-re hivatkoztak, hanem hibás szerver beállításokra.

Szerencsére ügyfelünk úgy döntött, hogy 300 dollár és közel 1 hónap után elpártol tőlük, és választ egy másik társaságot. Megadta az új cég adatait nekünk, és 24 órán belül készen volt az SSL. Pár napra rá pedig az 123reg visszautalta a pénzt „hibás” vásárlások után.

Konklúzió

Nem szeretném elvitatni a tényt, hogy első alkalommal mi hibáztunk. De ilyen lehengerlő szakmaiatlansággal életemben nem találkoztam. Miért nem kaptunk hibaüzenetet vagy bármi visszajelzést? Miért nem volt lehetőség a javításra? A megváltozott CSR gyakori jelenség, hiszen a cég éppenkori adatait foglalja magába. Ilyenkor mindig újra kellene vásárolni a meglévő SSL-t? A második alkalommal miért dobták vissza az igénylést ugyan úgy hibás CSR-re hivatkozval, mikor harmadik alkalommal ugyan azt a javított CSR-t alkalmaztuk, és akkor jó volt nekik? Hisz átverésről nem lehet szó, a pénzt hiánymentesen visszaküldték.

A legtöbb problémát valószínűleg a support teljes inkompetenciája okozta. Egy megfelelő support megléte esetén a story az első hiba után rögtön megoldódott volna. És habár visszafizették a pénzt hiánymentesen, a Georgian Wine Society akkor kiesett forgalmát valószínűleg örökre viselni fogja.